reklama

Neetická reklama "Fun(ck) you"

V dnešnej spoločnosti musí byť všetko chránené, vtesnané do istých medzí prípustnosti. Rovnako je to i v prípade reklamy. Jej hranice určuje Kódex, čiže etické zásady reklamnej praxe (stiahnuť sa dá na stránke www.rpr.sk). Aká je však skutočnosť? Sú spotrebitelia chránení pred neetickou reklamou dostatočne? Nasledujúce riadky sa pokúsia preveriť novú reklamu Funrádia a Motoroly, ako inak, prostredníctvom Kódexu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (17)
Obrázok blogu

Fun rádio a Motorola prišli nedávno na trh sospoločným produktom, mobilným telefónom Motorola W220. Následne sa objaviliplagáty prezentujúce tento telefón pod názvom Fun phone. Spotrebiteliamôžu vidieť dva typy veľmi podobných plagátov. Na jednom vidíme ruku sovztýčeným prostredným prstom, na ktorom je zavesený telefón. Druhá reklama jetakmer zhodná. Opäť vidíme ruku, no namiesto prostredného prsta má vztýčenýmalíček s ukazovákom. Telefón je k ruke pripevnený zatvárateľnýmšpendlíkom. Pri ruke sa v oboch prípadoch nachádza text Fun you!

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Teraz by sme sa mohli bližšie pozrieť na pozadieopísaných skutočností. Čo symbolizujú? Vztýčený prostredník je všeobecne známymvulgárnym gestom, ktorým dávame najavo nevôľu znášať niekoho prítomnosť(samozrejme, toto gesto býva myslené oveľa horšie, ako je tu opísané). Podobnývýznam má i druhý typ s oboma vztýčenými prstami. Pokiaľ ideo text nachádzajúci sa pri ruke, doslovný preklad je „Zabav sa!“ Nov kontexte ukázaného gesta oveľa viac evokuje známu anglickú frázu Fuckyou!, ktorej preklad je všeobecne známy, a preto ho tu nemusímerozvíjať. V celom kontexte ide teda o veľmi vulgárne prezentovanúreklamu dehonestujúcu slušnosť a demoralizujúcu spotrebiteľov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V ktorých bodoch je našou reklamou porušený kódex?Postupne:

V bode 3.2 sa píše: „Reklama musí byť slušná,čestná. Musí byť pripravovaná s pocitom zodpovednosti voči spotrebiteľovi.“ Jenaša reklama slušná? Sotva... Zadávateľovi skôr išlo byť za každú cenu vtipnými napriek zachovaniu základných morálnych princípov (podčiarkujemzákladných, pretože reklama by nemala chrániť iba základné, ale všetky morálneprincípy). Rovnako by sme mohlipolemizovať o nasledujúcej vete a pocite zodpovednosti. De facto,ťažko definovať, ktorá reklama je robená s pocitom zodpovednosti vočispotrebiteľovi. Ide o tvrdenie, ktoré môže byť vysvetlované veľmisubjektívne. Podľa môjho názoruje reklama robená s pocitom zodpovednostivtedy, keď nie je porušený etický kódex v žiadnom bode. Ak je totižporušený, signalizuje to nadradenosť záujmov zadávateľa pred jehozodpovednosťou voči spotrebiteľovi.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

„Žiadna reklama nesmie ohrozovať dobré meno reklamy akotakej, alebo znižovať dôveru v reklamu ako službu spotrebiteľom.“ Tento bod jesvojim spôsobom taktiež porušený. Naša reklama, tým, že je až nadmieru vulgárnadehonestuje reklamné umenie a pôsobí na spotrebiteľa skôr negatívne. Tu bysom však nachvíľu zastal. Cieľovou skupinou sú pravdepodobne mladší,uvoľnenejší ľudia, ktorých podobné typy reklamných plagátov natoľko neurážajú. Lenžecitovaný bod nehovorí len o cieľovej skupine, ale o spotrebiteľochvšeobecne, čiže o spotrebiteľskej verejnosti. A je veľa ľudí, ktorísa nad touto reklamou prinajmenšom pozastavia. Nazdávam sa, že tento bod jetiež všeobecnejšieho rázu. Aj tu je veľmi ťažké definovať, ktorá reklamaznižuje dôveru v reklamu ako takú. Opäť by sme mohli povedať, že juznižuje v prípade, ak je porušený niektrý bod kódexu, čiže ak sa reklamastáva neetickou.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V prvýchbodoch druhej časti upravuje kódex otázky slušnosti. „Reklama nesmie obsahovaťtaké tvrdenia a vizuálne prezentácie, ktoré by porušovali hrubým spôsobomvšeobecné normy slušnosti a mravnosti. Predovšetkým prezentácia ľudského telamusí byť uskutočnená s plným zvážením jej vplyvu na všetky typy spotrebiteľov.Porušenie Kódexu sa posudzuje s ohľadom na celkový kontext, vzťah reklamy kproduktu, zvolenú cieľovú skupinu a použité médiá.“ V tomto bode je našoureklamou kódex porušený asi najviac. Vizuálna prezentácia s vulgárnymgestom ruky nielenže hrubým spôsobom porušuje všeobecné normy mravnosti, alemladých ľudí svojím spôsobom k takýmto gestám nabáda. Ako sa píše ďalej,porušenie sa posudzuje s ohľadom na celkový kontext, vzťah reklamyk produktu, zvolenú cieľovú skupinu a použité médiá. Vidíme, žecieľová skupina zohráva významnú úlohu nielen v reklame samotnej, ale ajpri jej následnom posudzovaní. Pokiaľ ide o vzťah reklamy k produktu,nie je možné akýmkoľvek spôsobom ospravedlniť daný vizuál. Nemôžeme povedať, žesituácia si vyžadovala takúto reklamu, pretože ide iba o reklamu namobilný telefón.

Ďalší bod hovorí: „Reklama nesmie obsahovať predovšetkýmprvky znižujúce ľudskú dôstojnosť.“ Čo všetko znižuje ľudskú dôstojnosť?V prvom rade sú to necudné zobrazenia ľudského tela, ďalej vulgárnevyjadrenia, gestá, atď. Domnievam sa, že v našom prípade sa znižuje ľudskádôstojnosť prostredníctvom vizuálu v spojení s heslom, ktoré sa priňom nachádza. Ak v nás Fun you evokuje Fuck you kvôlizobrazeniu ruky, celkový dojem z reklamy je nadmieru urážajúci. Spomínanégesto poburuje ľudí aj v súkromí a je v podstate tabu ukazovaťho v prítomnosti viacerých ľudí. Ako je ale potom možné, že si Fun rádioa Motorola dovolia uviesť ho na reklamné plagáty pre verejnosť?

Michal Zeliska

Michal Zeliska

Bloger 
  • Počet článkov:  45
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Študent, bežec (niekedy osamelý:o)). Človek, ktorý vie, komu patrí. God`s creation... :o) Zoznam autorových rubrík:  Viem, komu som uveril...MédiáFotosvetNa zamyslenie...SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu